Doprava

DOPRAVA NA SRÍ LANCE

Parametrem, který do jisté míry ovlivňuje dopravní prostředky na Srí Lance je cena automobilů. Na automobily je při jejich koupi uvalena tak vysoká daň, že automobil je (i vzhledem k příjmům Srílančanů) pro většinu obyvatel sci-fi.
Na druhou stranu je to rozumné opatření, protože tamní silnice a provoz by snad ani větší dopravní zatížení nesnesly.

Na Srí Lance se jezdí vlevo a při první jízdě autobusem se možná budete bát o život. Zvyknete si. V půjčovně je možné si půjčit auto i motorku, ale vzhledem k levostrannému řízení, provozu a způsobu řízení místních řidičů, byste auto měli raději vyloučit předem.

Mezi nejpoužívanější dopravní prostředky na Srí Lance patří autobusy, vlaky, tuk-tuky, taxíky, motorky, kola a vlastní nohy.

Jak se dostanete z letiště do Colomba nebo Kandy se dozvíte zde. Mezi letištěm a Kolombem by po otevření tohoto úseku dálnice měly jezdit autobusy.

Autobusy

Autobusy mají tu výhodu, že jezdí všude a velmi často. Jízdní řády asi nemají, stačí se postavit na zastávku a pár minut počkat. Skoro ve všech autobusech vyhrává hlasitá srílanská hudba. Zavazadlový prostor nemají (nebo ho nepoužívají), takže pokud budete cestovat s batohem, zaplatíte pravděpodobně za dva. V každém autobusu je řidič a výběrčí, který za jízdy s obdivuhodným balancem vybírá od cestujících jízdné.  Na zastávkách ve městech do autobusu nastupují prodavači s různými pochutinami (krájený ananas, oříšky, smažené pálivé cosi s feferonkami...).

Silnice podél pobřeží od západu k jihu je zrekonstruovaná po tsunami za přispění EU. Na místní poměry je také poměrně rychlá - 160km cesta z Colomba do Matary trvá 4,5 hodiny. Silnice v horských oblastech jsou úzké, často rozbité, se spoustou zatáček a velmi pomalé.
Na konci listopadu 2011 byla otevřena dálnice mezi Colombem a Matarou, přesněji zatím jen úsek mezi Colombem (resp. Kottawou) a Galle. Cesta autem by měla trvat něco přes hodinu, poplatek je 400Rs. Rychlost je omezena na 100km/h a soukromé autobusy na tuto dálnici zpočátku nesmí, neboť jsou nebezpečné i při rychlosti 60km/h. 
Na konci prosince začaly jezdit státní autobusy mezi Kottawou a Galle. Jízdné je 380Rs.

27.10.2013 byla otevřena dálnice mezi mezinárodním letištěm a Kolombem. Jízda se tak podstatně zkrátí z hodiny a půl na pouhých 20 minut.

Koncem ledna 2014 má být otevřen úsek dálnice z Galle do Matary. Cesta z letiště na jih se tak výrazně zkrátí, ale pobřežní highway má pořád něco do sebe :-)

Na Srí Lance jezdí tři druhy autobusů:

1. červené státní autobusy - při jízdě budete pochybovat, jestli vůbec dojedou do svého cíle. Údajně se na Srí Lanku dováží z Pákistánu, když tam je uznají za vysloužilé. Šíleně rachotí, klepou se, smrdí a jejich řidiči jsou považování za nejhorší. Ale jsou velmi levné a velmi pomalé, neboť zastavují kdekoliv a kdekomu - cesta z letiště do Colomba stojí 50Rs. a trvá 1,5 hodiny (35km). Dejte si pozor při vystupování z nich.

2. bílé státní dálkové autobusy bez klimatizace - jezdí mezi většími městy, např. Colombo - Matara, Colombo - Kandy apod. Jsou rychlejší než červené autobusy, neboť by měly zastavovat je ve větších vesnicích a městech. Skutečnost je taková, že zastaví kdekoli, pokud na ně Srílančan mávne. Mají 2 řady sedadel po 3 místech a vejde se do nich dost lidí.

3. bílé soukromé dálkové autobusy s klimatizací - jsou menší než dálkové státní autobusy a jezdí mezi většími městy. Zastaví však kdekoliv, pokud na ně mávnete (nebo požádejte někoho z místních), a stejně tak i vystoupit můžete kdekoliv, pokud o to požádáte, ale jízdné zaplatíte do nejbližšího města. Jízdné je asi dvojnásobné oproti státním autobusům, ale díky klimatizaci je cestování alespoň trochu snesitelné.
Dálkové autobusy po asi dvou hodinách jízdy zastavují u obchodu s občerstvením, někde poblíž se obvykle nachází turecké záchodky.

Vlaky

Srílanská železnice pamatuje koloniální doby, dalo by se říci se vším všudy. Vagóny jsou hodně staré, rozvrzané, nádraží docela děsná, koleje jakžtakž rovné, pražce se hýbou, jízda je velmi pomalá, do vlaku nastupují a vystupují prodavači všeho možného a žebráci s různým postižením. Jízdné je však velmi levné.

Aktualizuji 2013: bohužel některé vlaky byly modernizovány a i třetí třída je skoro lepší než ta česká. Koleje jsou už také rovnější a jízda trochu rychlejší. No, škoda. Koloniální duch pomalu mizí.

A nejhorší je vagón pro cizince s rezervovanými místy!!! Byl až na konci soupravy, jídelní vůz úplně vpředu a spojovací dveře u našeho cizineckého vagónu zamčené, abysme se náhodou nemohli jít občerstvit. Jeli jsme 5 hodin :-) A když ty dveře odemkli, tak je pak hned rychle zase zamkli.

Jízdu vlakem byste však rozhodně neměli vynechat, budete na ni dlouho vzpomínat. Zejména horský úsek mezi Haputale, Ellou a Badulou byste si neměli nechat ujít, pokud se už budete v této oblasti nacházet. Když budete mít řidiče s autem, pošlete ho napřed a jeďte vlakem. Koleje vedou čajovými plantážemi, přes mostíky a kolem vodopádů. Při troše štěstí vás strojvůdce vezme do lokomotivy (samozřejmě bude očekávat nějakou protihodnotu) a budete se moci kochat nádhernými výhledy na okolní krajinu.

Železnice má tři trasy a na každé jezdí vlaky jen párkrát za den. Časy odjezdu a jízdné si můžete zjistit na oficiálních stránkách Srílanských drah.
Pokud budete chtít jet do/z Kandy, zadejte kromě stanice Kandy i stanici Peradeniya. Peradeniya je asi 6km před Kandy a některé vlaky přijíždí nebo odjíždí jen z tohoto městečka.

Obecně mají vlaky tři třídy - první třída je klimatizovaná, druhá třída má polstrovaná sedadla, někdy fungující ventilátory a něco jako záchod, třetí třída má jen dřevěné lavice a místními nejoblíbenější, tudíž často přeplněná. Některé vlaky však mají pouze třetí třídu, takže nebude mít dilema, kterou třídu zvolit. Některé dálkové vlaky mají na konci tzv. vyhlídkový vůz, který je více prosklený a můžete tak pozorovat okolní krajinu. Místa je však nutné rezervovat předem.

Zpoždění vlaků je velmi obvyklé a dosahuje i několika hodin.

Vlak je možné doporučit hlavně na delší vzdálenosti, např. z Colomba na východní pobřeží. Zarezervovat je možné i spací vozy ve 2.třídě.

Tuk tuk

Tuk tuk je na Srí Lance častým dopravním prostředkem. Je to "okapotážovaná" tříkolka, jíž si její majitelé notně považují a zdobí ji různými náboženskými předměty a umělými květinami. Tuk tuk se nedoporučuje využívat na delší vzdálenosti, protože není moc pohodlný a musíte dýchat zplodiny všeho, co se na silnici pohybuje, obzvláště jízda za autobusem může být Vaší poslední.

Do jednoho tuk tuku se horko těžko vejdou dva turisté s batohy nebo nekonečně mnoho srílanských dětí. Cena za 1 km je asi 50-60Rs., pro turistu asi čtyřnásobek. Prostor ke smlouvání tady rozhodně je.

Pronájem vozu s řidičem

Turisté si pro cestu po Srí Lance často najímají vůz s řidičem. Dohodnout si ho můžete už na letišti, nebo, pokud přijedete k vlakovému nádraží do Colomba, vás pravděpodobně odchytí nějaký pracovník turistické kanceláře, která sídlí hned vedle nádraží. Cena je asi 5.000Rs. na den, což je poměrně dost vzhledem k tomu, kolik stojí veřejná doprava. Navíc dost záleží na tom, jakého řidiče zrovna chytíte - některý vám ukáže zajímavá místa i mimo dohodnutou trasu, jiný vám udělá čistě jen taxikáře z místa A do místa B a C a bude neochotný, pokud budete chtít zavézt mimo dohodnutou trasu a bude tvrdit, že to není v ceně. Je dobré si předem naplánovat, co všechno budete chtít vidět, domluvit si to před odjezdem a trvat na tom. Jinak se podíváte jen na místa, kde má řidič a jeho turistická kancelář domluvené nějaké provize.

Vybrat a zamluvit si dopředu auto s řidičem můžete zde.
Kontakt na spolehlivého řidiče Vám může dát pan Šabatka - viz. "Vaše komentáře" níže.

V Kandy si můžete pronájem auta s řidičem domluvit u společnosti DERANA CABS nebo MAHAWELI CABS, nebo můžete jít směrem ke křižovatce s hodinami, kde je stanoviště taxíků a dohodnout si řidiče přímo tam.

Pronájem auta bez řidiče

V Colombu, Kandy a dalších větších městech je možné pronajmout si samotné auto bez řidiče. Vzhledem k poměrně divokému provozu se to však turistům obecně nedoporučuje. Na Srí Lance se jezdí vlevo, silnice ve vnitrozemí jsou úzké a ve špatném stavu, riziko nehody velké a rozdíl v ceně pronájmu auta s řidičem a samotného auta je minimální.
K řízení je potřeba mezinárodní řidičský průkaz, který vydává Úřad pro motorovou dopravu v Colombu, k čemuž je potřeba vlastní řidičský průkaz a 2 fotky. Turisté většinou řídí bez něho, jen s mezinárodním řidičákem vydaným v jejich zemi.
Policejní hlídky a kontroly jsou časté.

V menších městech a turistických vesnicích na pobřeží je možné půjčit si motorky a kola.

Autopůjčovny:

http://www.kingsrentacar.com

http://www.malkey.lk/

Vyzvednutí na letišti po dohodě je možné.


Vaše komentáře

Autor: Jaroslav Šabatka, 14.9.2011

Na své cestě na Srí Lanku jsme na hlavním nádraží v Colombu narazili na šikovnou cestovku, která nám nabídla 10 dnů cestování klimatizovaným autem s řidičem a ubytováním se snídaněmi. Vše za cca 8 tis. na osobu (cestovali jsme ve dvou).
Procestovali jsme prakticky celý ostrov. Ušetřili jsme spoustu času při cestování vlaky a autobusy, nervy se smlouváním, hledání vhodného ubytování, zbytečné prostoje a pod. Všem doporučuji.
V případě zájmu zašlu veškeré informace a rád poradím. Samozřejmě zdarma. J. Šabatka, tel. 608 984 707 nebo mail
svicky@svicky.net

 

Autor: kubyk, 9.2.2011

Teď jsem se vrátil ze Srí Lanky, byl jsem tam měsíc a projel jsem ji celou kromě severu (hromadnou dopravou) a co se autobusu týče, tak tam jezdí ty státní červené, soukromé různě barevné, které jezdí jak jako lokální na krátké trasy, tak jako dálkové. Potom tam jezdí něco jako expres, kde jsou sedadla 3+2 a je v nich mnohem dražší jízdné (klimatizované nejsou a pokud vím, tak byly také soukromé) a pak menší klimatizované spíš větší dodávky pro cca 40 lidí, což jsou jediné autobusy, kde nam účtovali extra místo za batohy a jízdné v nich je úplně nejdražší.
Ještě se sluší říct, že první sedadlo za řidičem je vyhrazené pro mnichy, v další řadě sedadlo vlevo pro těhotné ženy a v další řadě sedadlo vpravo pro invalidy. V autobusech se stojí všude a nedivte se, že lidé nastupují i do naprosto plného autobusu. Mnohdy jede někdo na schudcích venku. Je také zcela běžné, že pokud nastoupí starý člověk, nebo člověk s dítětem, tak se ihned někdo zvedne a dotyčného pustí sednout. Pokud nastoupí někdo s taškou (klidně obyčejnou nakupní taškou), tak ji někomu vrazí na klín. Taky je normální, že pokud má někdo dítě, tak ho taky někomu vrazí na klín :)
Co se vlaku týče, tak koleje zas tak rovné nejsou. Pěticentimetrová díra mezi kolejnicemi není výjimečná a dvoucentimetrový rozdíl na výšku je pro ně taky v klidu. Nicméně trať z Elly do Kandy je opravdu zážitkem a je dokonce uvedena na seznamu deseti nejhezčích železnic světa.


dopravní prostředky autobus autobusy v Nuwaře občerstvení u autobusu pozor při vystupování jízda autobusem někdo umřel autobusové nádraží Weligama vlakové nádraží Colombo vlak; foceno z lokomotivy malá pasažérka trať v čajové plantáži občerstvení ve vlaku občerstvení na perónu příroda nechť se postará jízdné z Haputale tuk tuky v Marawile tuk tuk v Haputale vetrán v Galle veteráni v Galle

 

NTY5Zm